יום ראשון, 26 ביוני 2011

כתפיים – בעיות ופתרונות


מומלץ לקרוא מאמר זה לאחר קריאה המאמרים "הוראות היצרן”, "המפרקים".

המפתח להבנת הסיבות להופעת בעיות בכתפיים הוא הכרת מבנה מפרק הכתף (די ברמה הבסיסית ביותר).
מפרק הכתף הוא החיבור של הזרוע אל הגוף. בהתאם לאופי המבנה עלינו להבין מהם התנאים הדרושים לשמירה על בריאותו.
מהתבוננות במבנה מפרק הכתף עולה כי בראש עצם הזרוע מצויה "מעין גולה". גולה זו נתונה בתוך שקע רדוד למדי.
מבנה שכזה מעיד על חופש תנועה רב מאוד המתבטא בטווחי תנועה גדולים בשלושת מישורי התנועה. "המחיר" לתנועתיות בטווחים ובמישורים נרחבים – עלול להתבטא ביציבות ובחוזק המפרק. מכאן יובן ששמירה על בריאותו של מפרק הכתף מחייבת שמירה על טווחי התנועה הגדולים האופייניים, שמבנה הכתף נועד לאפשר, ומאידך יש לשמור על חוזקם של כל אותם מרכיבים שנועדו לשפר יציבותו של מפרק בעל מבנה הנוטה לחוסר יציבות.

חופש תנועה:
בשל העובדה שאת רוב פעולות היומיום אנו מבצעים כשהידיים מצויות מול העיניים, ובשל האופן בו מאורגנים חיינו בבתינו ובמקומות העבודה שלנו, מתקיימים תנאים המאפשרים לנו לתפקד תוך שימוש בטווחי תנועה חלקיים ביותר בכתפינו.
להמחשת דבריי מוצע לחשוב על פעולות כגון אכילה, נהיגה, הפעלת מחשב, שימוש בכלי עבודה שונים, צחצוח שיניים, גילוח, ועוד שורה ארוכה של פעולות, אשר אינן מציבות אתגרים לשימוש בטווחים העומדים לרשותנו.
התוצאה המעשית של המצב המתואר היא שמפרקי הכתף של רובינו נחשפים בפועל לטווחי תנועה קטנים בהרבה מן הטווחים שנועדו להתקיים בכתפיים בהתאם לאופי המבנה. הדבר דומה לשער בחצר שניפתח דרך קבע באופן חלקי בלבד, כעבור זמן יהיה קשה לפתוח את השער לרווחה.
ואכן מסתבר שחלק גדול מבעיות הכתפיים נגרמות בשל מחסור בטווחי תנועה.
הפתרון – תרגול עדין, נבון וסבלני להגדלה הדרגתית ומתמשכת של טווחי התנועה בכתפיים. חשוב כמובן שהתרגול יתבצע בתנוחות ובאופנים שלא יוכלו לגרום לבעיות בחלקי גוף אחרים, בעיקר בגב התחתון ובעורף. לפיכך מומלץ להימנע מכל תרגול בעמידה.

חוסר יציבות:
לכל מפרק קיימת "תחבושת אלסטית" טבעית. תחבושת זו מורכבת ממערכת השרירים הגידים והרצועות אשר "חובקות" ו"עוטפות" סביב אותו מפרק, וכן חיבורי הגידים והרצועות לעצמות.
שמירה על חוזקם של כל הרכיבים הכלולים במעטפת זו יבטיח שמירה על יציבות במפרק, וימנע פריקת המפרק.
אנשים בעלי נטייה טבעית למפרקי כתף מאוד גמישים ולכן גם פחות יציבים, עלולים להיחשף לדלקות פנימיות שאינן זיהומיות הנגרמות מחיכוך ועומס מיותרים. חיזוק המערכת כפי שתואר בזאת יפחית משמעותית סיכון לבעיות כאלה.

לסיכום, טיפוח טווחי תנועה ושמירה על חוזק מעטפת המפרק יבטיחו שמירה על בריאות הכתפיים לאורך זמן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה