יום חמישי, 7 ביולי 2011

פריצת דיסק

מומלץ לקרוא מאמר זה לאחר קריאת מאמר קודם תחת הכותרת: “הסיבות לכאבי גב".

רופא אורתופד, מנתח גב מבי"ח במרכז הארץ, אמר לי בשיחת חולין ידידותית את המשפט הבא: “אם מגיע אלי אדם המתלונן על כאבי גב, ואני עורך לו את כל הבדיקות ולא מוצא כלום, אינני יכול לעזור לו.”
משפט זה משקף מצב עגום ביותר, מצב הפוגע קשות בסיכוי למניעת בעיות חמורות יותר מ"סתם" כאבי גב, כגון פריצת/בלט דיסק.
מן המשפט הנ"ל משתמעת נימה שלפיה כל עוד לא הוכחה פריצת דיסק, או נזק מוכח אחר לעמוד השדרה, אין הבעיה נחשבת כחמורה, וגם אין לרופא ידע כיצד לטפל בכאב כזה.
אכן זו גם הסברה הרווחת בציבור. כביכול, כל עוד כאבי הגב לא כוללים פריצת דיסק – "הכל בסדר”.

רצוי שנבין את העיקרון שלפיו כל בעיה קטנה, באם לא תטופל כהלכה תהפוך לבעיה יותר גדולה.
המטרה הגדולה היא להימנע מכאבים וסיבוכים.
יש לראות בכל כאב גב "רגיל" מעין "פצצה מתקתקת", קדימון לקראת החמרת הבעיה.
הגורמים לכאבי גב "רגילים", יגרמו ברבות הזמן, ובאם לא יטופלו כהלכה, להחמרת הבעיות. החמרה כזו עלולה להתבטא גם בפריצת דיסק.
דומה הדבר לעליית רמות לחץ הדם והכולסטרול לפני התקף הלב.

באתרים רבים מאוד ברשת האינטרנט ניתן למצוא הסברים פשוטים המלווים ברישומים ברורים מהו "דיסק" או בשמו המלא "הדיסק הבין חוליתי", ואיך זה נראה לאחר שמתרחשת "פריצתו" ממקומו, ההסברים מלווים באיורים פשוטים וברורים . לפיכך לא אעסוק בזאת כאן.
אתמקד בניסיון להבהרת הסיבות ל"פריצת דיסק".
("בלט דיסק" – דרגה פחות חמורה של אותה תופעה).

חשוב להבין שאנו עלולים לסבול מכאבי גב קשים גם ללא פגיעה כל שהיא במבנים האנטומיים בגב, ומאידך קיימים מקרים רבים בהם יש פריצת/בלט דיסק מוכחות ללא כאבים. בגבם של רוב בני האדם בגילאי חמישים ומעלה ניתן יהיה למצוא פגיעות שונות בדיסק הבין חולייתי, ובכל זאת רוב האנשים הללו לא סובלים כל הזמן מכאב הגב. משמע, לא מצבם הפתולוגי מעיד בהכרח על הרגשתם.

אירוע פריצת הדיסק ממקומו עשוי להתרחש במועד מסוים, אך ברוב מכריע של המקרים אירוע זה הוא שיאו של תהליך מתמשך שהחל מאותו שלב בחיים בו תנועתיות וגמישות הגב התחתון החלה להיפגע. האיזון בין כוח לגמישות, ובין העומסים הפועלים על הגב לבין תנועתיות האזור מופר. כשזה קורה בד בבד עם מחסור בולט בתפקוד שרירי הבטן, זו תחילתה של פגיעה הדרגתית בתנועתיות בכל אזור הגב התחתון. הפרת איזון כזו עשויה להתחיל להתקיים לעתים זמן רב לפני הופעת כאבי הגב ה"מזדמנים" הראשונים, והרבה לפני פריצת הדיסק.
בבסיס הדברים חשוב להבין שכל מה שמגביר את הסיכוי ללקות בכאבי גב "רגילים" מקרב גם את מועד פריצת הדיסק.
לכן יש לטפל טיפול מונע בכאבי הגב, באופן יסודי, ואין להסתפק בטיפול סימפטומטי.

האיבר המכונה "הדיסק בין חולייתי" הוא מעין דיסקת-סחוס המכילה בתוכה חומר מִשחתי ג'לטיני . איבר כזה קיים בין כל שתי חוליות. תפקידו העיקרי של הדיסק – לתאם את תנועת החוליות השכנות זו עם זו, ולספוג זעזועים. המשמעות המעשית של המונח "פריצת דיסק" היא פריצת החומר הג'לטיני מתוך מעטפת הסחוס העוטפת אותו. בצאת החומר הזה מתוך מקומו המקורי הוא "נשפך" למקומות בהם קיימים איברים (אורגנים) אחרים. הצפיפות המתפתחת באזור גורמת ללחצים, היוצרים כאב חזק בעיקר כאשר הלחץ פועל על שורשי העצבים הספינאליים. עצבים אלה יוצאים, זוגות זוגות, משני צידי עמוד השדרה בין כל שתי חוליות.


הסיבות להיווצרות הבעיה:

ישנה סברה רווחת למדי, לרבות בקרב אנשי מקצוע מכובדים, שעל פיה כאשר החוליות אינן מקבילות זו לזו, גוברים הכוחות הגורמים לאותו בלט דיסק. כמסקנה מכך, נפוצה ההמלצה להימנע מכפיפות גו ומפיתולים, ולהשתדל לפעול בגו ישר.
קשה לי לקבל הסבר זה המעיד, לדעתי, על על כשל בהבנת אופי מבנה עמוד השדרה – בהתאם לפונקציות שאותן הוא מיועד לקיים.
עמוד השדרה בנוי מעצמות רבות ומפרקים רבים עוד יותר. אופי זה של המבנה נועד מעצם טבעו, לאפשר תנועתיות בשלושה מישורים. קיום תנועתיות זו כולל בהכרח מצבים משתנים של אי-מקבילות בין החוליות.
ההנחה שלי, שהטבע לא חנן אותנו בטווחי תנועה מזיקים או מיותרים.
אי שימוש במלוא הפוטנציאל התנועתי, יוביל בהכרח לפגיעה ביכולות תנועה נוספות. כתוצאה מאי שימוש במלוא פוטנציאל התנועה תיפגע גמישות המערכת, שתגרום בעצמה למצב של קיצור שרירים שתוצאותיו הרסניות ומלוות בכאב.

לפיכך הטענה שעלינו להימנע, כביכול, מכפיפות ומפיתולים מופרכת!

יש להשתמש בכל יכולת התנועה אשר מעניק מבנה השלד. היכולת תנועתית שהוענקה לנו על ידי הטבע נועדה לשימוש. אי שימוש יגרום לאבדן היכולת.
כל אבדן יכולת יוביל בהכרח לאבדנים נוספים.

מחשבה על הגבלת טווחי תנועה במטרה "לשמור" על בריאות הגוף, - יש בה קוצר ראות מסוים. מעין חיפוש האבדה מתחת לפנס...

ברור שמוגבלות בגמישות עמוד השדרה היא גורם בפני עצמו לכאבים. ולכן ההמלצה להתכופף בגו ישר - רעה לגב ולברכיים כאחת. (הסברים יובהרו במאמר אחר).

הסיבות לפריצת דיסק
לדעתי, הסיבה העיקרית הגורמת לתופעה זו של "פריצת דיסק" הינה לחץ.
כשהלחצים בין החוליות מגיעים לרמה מסוימת ומעלה, מתחילים לפעול כוחות הדוחפים את הדיסק ממקומו. זאת בדומה לגלעין-שסק חלקלק או גולה המוחזקת בין שתי אצבעות. ככל שהאצבעות תילחצנה חזק יותר כך יגבר הסיכוי ל"הנתזות" ופריצת הגלעין/גולה ממקומם.
מקור הלחץ נעוץ בשני גורמים עיקריים: עקה, ושרירים מקוצרים.

עקת המשקל:
גוף האדם נועד לצמוח חלק מתוך חלק, ולא להישען ולהידחס חלק אל תוך חלק. גופנו נועד לדחוף את האדמה – התבססות, על מנת להתרומם ממנה – צמיחה.
הגוף לא נועד להישען על האדמה כאחד הרהיטים ולהידחס אליה תוך כדי קריסה אל תוך עצמו.
משען ודחיפה הנם דבר והיפוכו.
בהכרח מתקיים אחד משני מצבים אלה. עלינו לדאוג לקיום התבססות וצמיחה שאם לא כן בהכרח יתרחש מצב השענות ודחיסה. אלה המצבים המגבירים את הלחצים בגוף בכלל, ובשקעים (לורדוזות) המותני והעורפי של עמוד השדרה בפרט. ככל שלחצים אלה גוברים ומתמשכים, גוברים גם הסיכויים לכאבי גב ולפריצת דיסק.
(בדברים אלה גם טמון חלק מן ההסבר לאבדן גובה הגוף עם העליה בגיל).

קוצר שרירים:
שרירים ביחס לחוליות משולים לגומיות סביב קופסאות גפרורים.
ככל שהגומיות קצרות יותר ומהודקות יותר, כך יגבר הלחץ בין חפיסות הגפרורים לבין עצמן. ולעומת זאת שרירים ארוכים יותר וגמישים יאפשרו שמירה על ריווח תקין ועל רמות לחץ נמוכות יותר.

זאת ועוד: היעדר פעילות נכונה של שרירי הבטן יגרום למניעת האפשרות לקיומה של התבססות וצמיחה. העדר פעילות זה של שרירי הבטן לכשעצמו, מגביל את תנועתיות חוליות הגב התחתונות. כל זאת, יחד עם שרירים מקוצרים בעיקר בחלקו האחורי של הגוף, המגבילים גם הם את התנועתיות שבין החוליות, מאפשרים ללחצים להצטבר ולהגיע לרמות הגורמות בסופו של דבר, ברגע מסוים לאותה פריצת דיסק כאובה.

המהלכים הדרושים למניעת תופעות שליליות אלה אמורים להתחיל מוקדם ככל האפשר.
ראשית יש ללמוד להתנהג נכון עם הגוף, החל בהתנהגות כפות הרגליים בעמידה ובהליכה.
המשך בהתנהגות נכונה של שרירי הבטן וציות לעקרונות התנועה. בנוסף יש להקפיד ולשמור על גמישות תקינה בשרירי הירכיים, הישבנים ובעיקר שרירי הגב התחתון והגב בכלל.
סוד הבריאות הוא סוד האיזון.
במערכת התנועה מדובר באיזון שבין יכולת המערכת לעמוד בעומסים ולספק כוח, לבין חופש תנועה וגמישות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה