יום חמישי, 23 בינואר 2020

עקרונות התנועה (1)

העקרונות שיוסברו להלןמהווים חלק מחוקי הטבע. הם פועלים ומשפיעים עלינולחיוב או לשלילהכל הזמן. הבנת העקרונות הללו ויישומם במהלך חיינו הרגיליםוכמובן גם בכל פעילות גופנית יזומה ספורטיבית או אחרת תהווה תרומה חשובה ואף הכרחית לשמירה על בריאות הגב, המפרקים והגוף כלוושמירה על יכולת התנועה הרצויהכפועל יוצא מציות לעקרונות אלה תטופח ותשמר צורתו הנאה של הגוף לאורך שנים רבותרשימת עקרונות התנועה, כפי שנוסחו על ידי, כוללת חמישה(!) עקרונות בלבדעקרונות אלה הנם בעלי חשיבות זההונובעים אלו מתוך אלוקיום נכון ומדויק של כל עיקרון בפני עצמו מעורר ומעודד יישום נכון של כל האחריםולהפךשימוש לא מדויק ולא נבוןכזה שלא בהתאם להיגיון הפנימי של מבנה הגוף כולואו של כל חלק ממנו בנפרדיגרום לשיבושים בתפקוד, לכאבים ולעיוותים במבנהו (כגוןהתרחבות מרכז הגוףאובדן גובהשינויים בצורת הגב או כפות הרגלייםועוד).כאבים ומיחושיםהם תחבולה מחוכמת (אם כי מאוד לא נעימה), ותכליתם להתריע על תקלה במערכת. כל כאב הוא תוצאה של נזק מצטבר, כך שהכאב מופיע רק לאחר מעשה. (פרט לאירועים טראומטיים).המשמעות: תנועה שמתבצעת שלא כהלכהגורמת לגוף לספוג נזק כלשהוכאשר מידת הנזק המצטבר מגיעה לרמה מסוימת – מופיע הכאבזאת בדומה לטיפות מים הנושרות אל תוך כוס. רק כאשר תתמלא הכוס יתחילו המים להישפךלשום אירוע גופני חד פעמי – אין משמעות בריאותית לטוב או לרע (חוץ מלאירוע טראומתי כגון תאונה). מטופלים רבים מדווחים לי על תנועה מסוימת שכביכול היוותה את הסיבה לבעייתםאך יש להדגיש שהאירוע שהתרחש בעת הופעת הכאב או בסמוך לפני כןלרוב איננו אלא "הקש ששבר …", ואין לראותו כסיבה הישירה לכאבחלק מן ההיבטים המעשיים של עקרונות אלהיהיה ברור ומשמעותי יותר בעזרת הדגמות פשוטותשאותן ניתן לחוות רק בעבודה מעשיתאני משוכנע שכל מי שמשתתף באופן שגרתי בפעילות בהדרכתימבין היטב את כוונתי. להלן העקרונות:


עקרון ראשון - התבססות

עקרון זה נוסח לראשונה ע"י ארכימדס באמירתו המפורסמת על נקודת המשעןגוף האדם (והחיה), אינו "מונח" על האדמה ונשען עליה כאחד החפצים והרהיטים, אלא דוחף את האדמה מטה, על מנת להתרומם ולצמוח ממנה. (כפי שפועל מגבה – ג'ק). משמעותו הפיזיקלית של צמד המונחים "התבססות - צמיחההיא הצמד "כוח - קונטרה". דריכת חץ וקשתסגירת רוכסן כנגד מתיחת הבגדסחיטת סמרטוטסגירת/פתיחת עט וכד'."דחיפהזו הינה פעולה ולא מצבפעולת דחיפת האדמה/התבססותמתבצעת דרך נקודת המשען העיקרית של הגוף על האדמה בתנוחה נתונהעקבים בעמידה, ברכיים בעמידה על ארבעאגן בישיבה וכן הלאה. התבססות יכולה להתבצע רק מכוח היזום במרכז הגוףבטןמותניים וריצפת האגן (כל השרירים המהווים מעטפת לחלל הבטן).


עקרון שני – יוזמה במרכז הגוף

עקרון זה נובע מעקרון ההתבססותוקובע שכל תנועהחייבת להיות יזומה במרכז הגוףע"י שרירי הבטן המותניים ורצפת האגןניתן למנות לפחות עשר סיבות שונותשכל אחת מהן לכשעצמהמהווה, על פי היגיון אלמנטרי, סיבה מספקת לכך שקבוצת השרירים הנ"ל חייבת ליזוםלפעול ולהיות שותפה ערנית בכל תנועה משך כל שעות הערות של היצור החי. לא ניתן לקיים אף לא אחד מעקרונות אלה ללא השתתפות שרירי הבטן. כל אחד מחמשת עקרונות התנועה המפורטים בזאת מהווה אחת משורת הסיבות. קיימות כמובן גם סיבות נוספות לצורך בתפקוד רצוף של שרירי הבטן יומיום כל היום. בהעדר התבססות היוזמת ויוצרת צמיחה – תתקיים בהכרח, עקב פעולת כוח הכובד, השענות, צניחה והידחסות הגוף אל תוך עצמו. כתוצאה מכך אובדן גובה והתעבות מרכז הגוף.


עקרון שלישי - איזון, שיווי משקל

קיים ציווי עליון של הטבע להשקעת אנרגיה מזערית לטובת השגת כל מטרה תנועתית. הפעלת הגוף נועדה להתבצע באופן חסכנימדויקהרמוניאלגנטי ושובה עיןשימוש במינימום תנועות להשגת מקסימום יעדים. לפיכך על תנועה להתבצע באופן חסכנייעילמדויק ואלגנטיזה היופי בהתגלמותומה שיעילחסכונימדויק ואלגנטי – הוא גם שובה עין ביופיווכמובן גם מועיל לבריאותינולשם הפעלת כל גוף/חפץ תידרש אנרגיה מזערית כל עוד ימצא הגוף/חפץ בתנאי שיווי משקל ואיזוןכאשר ימצא מקל של מטאטאכיסא או גוף האדם בתנאי שיווי משקל ואיזון – יפעלו על מבנהו (מינימוםעומסים מזערייםכאשר בעת תנועת הגוף יתקיימו שני עקרונות התנועה הראשונים שהזכרנותהיה לגוף נטייה טבעית וספונטנית לקיים גם את העיקרון השלישי ולהגיע למצב שיווי משקל - איזון. כך למשל, בעת הרמת רגל לפנים ממצב עמידה – יושג האיזון הדרוש על ידי הפניית פלג הגוף העליון אל עבר הרגל הגבוהה, כתף בצד הרגל הגבוהה תופיע מאחור, כתף נגדית מלפנים, ובכך יגיע הגוף לשיווי המשקל והאיזון. מצב זה יהיה תוצאה של התבססות ברגל העומדת ויוזמה במרכז הגוף. התנהגות נכונה, כזו שתגרום לגוף להגיע לאיזון הדרוש באופן ספונטאני, תתבטא בהליכה בהפניית חזה קלה אל עבר הרגל הצועדת לפנים. ללא יוזמה נכונה במרכז הגוף לא קיימות תנועות פיתול בגוובלעדי תנועות אלה לא ניתן להגיע לאיזון. בהעדר איזון יאלץ הגב לעמוד בעומסים גדולים לאין שיעור. נסו להשוות בין אחיזת כיסא בנקודת האיזון שלו לבין אחיזת אותו כיסא בקצה רגלו הקדמית. אצל כל בעלי החיים (בעלי החוליות) – מגיב כל עמוד השדרה לכל תנועה באשר היאאצל בני האדם תופיע תגובה זורק באם יתקיימו עקרונות אלה.


עקרון רביעי - כל תנועה היא משימה לכל הגוף

הגוף הוא ישות אחתשאמורה להתגייס כל כולה לביצוע כל מטרה תנועתיתכל הפעלת ידרגל או ראשחייבת להתבצע תוך קיום התבססותיוזמה במרכז הגוףובתנאי שיווי משקל ואיזון. על מנת להשיג את כל אלה יחד – נדרשת התגייסות של הגוף כולועל פי הדוגמה שהובאה בסעיף הקודםבמצב עמידההכוונה להרמת רגל לפנים צריכה להתבטא בהתבססות על עקב הרגל העומדתבדחיפת שרירי הבטן את הגב התחתון לאחור (לבל יימשך לפנים על ידי משקל הרגל המורמת), ובהפניית פלג הגוף העליון אל עבר הרגל המתרוממת - שימוש בגוף כולו. ללא קיום כל מכלול מרכיבי ההתנהגות הזובעת הרמת הרגל יפעלו על הגוף כוחות דוחסיםיפעלו על הגב עומסים מופרזים והגוף יאבד מגובהו ומגמישותו.


עקרון חמישי – ה"קוד" הרשום במבנה הגוף

הגוף בנוי על פי הגיון מוצק. הבנת הגיון זה תוביל לשימוש נבון ויעיל בגופינו. לעומת זאת התנהגות גופנית שאינה בהתאם לקוד זה תגרום בהכרח לצבירת נזקים. כל חלק מחלקי הגוף יכול לשמש דוגמה לקיומו של הקוד הרשום במבנהו. לשם הסברת עיקרון זה די אם אציג שתי דוגמאות:
כף הרגל 
הינה בעלת מבנה חזק ומסיבי באזור העקב, ובעלת מבנה עדין בהרבה בקדמת כף-הרגל והבהונות. המסקנה המתבקשת היא, שרוב המשקל אמור להישען היכן שהמבנה חזק יותר – על העקב - ולא על הבהונות! רוב בני האדם אינם מתנהגים כך. 


סיכום

בעלי החיים מתנהגים על פי אינסטינקטים, ולכן הם מקיימים את החוקים הללו באופן ספונטני, וכתוצאה מכך תנועתם אלגנטית ונאה לעין, הם מצליחים להימנע מכאבים, לשמור על יכולותיהם הגופניות וצורתם המקורית לאורך כל חייהם.
במהלך אלפי שנות האבולוציה, נפרד האדם בהדרגה מן האינסטינקטים ה"חייתיים", ובתמורה פיתח יכולות למידה, הבנה והסקת מסקנות. יכולות ייחודיות אלה אמורות לשרת את האדם המודרני, ולמלא את ה"חלל" שנפער עקב אובדן האינסטינקטים. כאשר תופנה יכולתו האינטלקטואלית להבנה ולימוד עקרונות אלה, יוכל לשפר את איכות חייו ובריאותו.
לנוכח העדר האינסטיקטים הדרושים לקיום תנועה נכונה, התאפשרה התפתחות הרגלי תנועה ויציבה לא נכונים דיים, שגורמים להצטברות נזקים שונים.
שינוי הרגלי תנועה, היא משימה קשה ביותר, שדורשת התמסרות לאורך זמן רב. לכן עלינו לעסוק במקביל לכוונה לסגל לעצמנו הרגלי תנועה ויציבה משופרים, (בהתאם ל"הוראות היצרן"), גם בפעולות פיצוי ו"תחזוקה" רציפות – כלומר: תרגול נכון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה