יום רביעי, 22 בינואר 2020

האם כל מה שאנחנו יודעים על כאבי גב שגוי לחלוטין. תגובה לכתבה במוסף "הארץ"

ביום שישי האחרון (17.01.20), התפרסמה במוסף סוף השבוע של העיתון "הארץ" כתבה גדולה בנושא כאבי גב.
קיבלתי תגובות רבות ממתעמלים וממטופלים, ונתבקשתי להגיב.
להלן תגובתי.
בכתבה צוטטו מומחים רבים מרחבי העולם כולו.
בשורה התחתונה, ובקיצור נמרץ, נאמרו הדברים הבאים:
-  לא ברורות לעולם הרפואה הסיבות לכאבי גב.
-  כ 90% מהסובלים מכאבי גב, גם במופעים החמורים של הבעיה (פריצת/בלט דיסק, הקרנות לרגליים,      כאבים קשים), יחזרו ברבות הזמן, לתפקוד מלא, גם ללא טיפול כלשהו.
-  לפיכך, אחוז גבוהה מן הניתוחים הנערכים בגב, מיותרים!
- לא הוכח שטיפולים כל שהם אכן יעילים.

להלן התייחסותי לדברים:
לדעתי, (המוסברת ומפורטת בשורה ארוכה של מאמרים בבלוג זה), הסיבות לכאבי הגב ברורות, ומקורן בהתנהגות תנועתית/יציבתית לקויה, ובחוסר "תחזוקה" ראויה. בעיקר מחסור בולט בגמישות שרירי הגב, ישבן וירך, ומחסור בולט בתנועתיות הגב.
לצערי, אינני יודע מה צריך לעשות כדי שכאב גב נוכחי יחלוף. למיטב ניסיוני לא קיים דבר כזה. אך אני מעריך שכל התופעה המכונה "כאבי גב" יכולה להשתפר בעשרות אחוזים רבות, אצל כל מי שיהיה מוכן לבצע, על בסיס קבוע, את הפעולות הנכונות.
בעיית כאבי גב כחלק מהמושג הכולל "בריאת טובה", דורשת טיפול מונע יומיומי.
לבני האדם קשה מאוד לשנות את הרגלי התנועה והיציבה שלהם, ולכן יש לתרגל על בסיס יומי (או כמעט יומי), פעולות למניעת כאבי הגב, העורף, כפות הרגליים,הברכיים וכל שאר חלקי הגוף. זאת בדומה לשורה ארוכה של פעולות והרגלים הנדרשים לשמירה על הבריאות כגון: תזונה נכונה, שמירה על משקל תקין, שמירה על בריאות השיניים, שינה טובה, יחסי אנוש תקינים והפחתת "סטרס".
לא קיים גוף כלשהו שיהיה מוכן לבצע מחקר רחב היקף להוכחת או הפרחת טענתי. זאת משום שבין אם תוכח אמיתות דברי, ובין אם יופרחו, איש לא יוכל להרוויח מכך כסף, ולכן לא נערכים מחקרים שכאלה.
ואולם אין לי ספק, שמחקרים השוואתיים, אילו היו נערכים, בין אנשים שמקיימים את המלצותיי, לבין אנשים אחרים שלא מכירים ולא מקיימים את המלצותיי (החלק הארי בהמלצות אלה הוא תרגול המותאם לצרכים וליכולת של המטופל/ת), היה מוכח,באחוזים גבוהים מאוד, כפי שמוכיח הניסיון שלי, שהאנשים ה"מתחזקים" את עצמם כהלכה, סובלים הרבה הרבה פחות, או שלא סובלים כלל! כמובן שבכפוף לתרגול נכון(!), ומתמיד.
לצערי, אני נוכח שברוב עולם הפיזיותרפיה, הרפואה וההתעמלות, קיים מחסור בידע הרלוונטי. רוב מה שאני רואה שהומלץ למטופלים שמגיעים אלי, או שאני רואה באינטרנט,בחדרי הכושר, בחוגי ההתעמלות השונים (פילטיס, יוגה, פלדנקריז, טאי צ'י, ועוד ועוד, פשוט שגוי. אין בדברי אלה משום שמץ ביורת על השיטות שהוזכרו, אלא אך ורק על הרמה המקצועית של המנחים, שלרוב פשוט לא נמצאים ברמה מקצועית נאותה.
בימים אלה אני מנחה שני קורסים למדריכי תנועה. חלק ניכר מהמשתתפים בקורסים אלה, הם מורים להתעמלות בשיטות השונות. הם עצמם מודים באמיתות דברי, וששים ללמוד את העקרונות ודרכי החשיבה הנכונים.

תגובה 1:

  1. יש פתרון מעולה לכאבי גב הנובעים מפריצת דיסק, בלט דיסק, שינויים ניווניים והיצרות בתעלה.
    גב back, מכשיר תוצרת החברה הטובה בעולם באישור ה-FDA

    השבמחק