יום ראשון, 26 בינואר 2020

שרירי בטן ( פרק 2)

במאמר הקודם הוסבר שפעילות נכונה של שרירי הבטן מהווה תנאי הכרחי לציות לעקרונות התנועה.

עתה אנסה לפרט מספר סיבות נוספות המחייבות תפקוד מלא של שרירי הבטן יומיום כל היום:

  1. איזון מן ההיבט הטכני:
    מאחר ומרכז הכובד של הגוף נמצא מלפנים לעמוד השדרה ברור שלא ניתן לעמוד וללכת ללא הפעלת מערכת השרירים האחורית בגוףעובדה זו מהווה חלק מן ההסבר מדוע נפוצים כל כך כאבים במערכת האחורית בגוףעורףגבישבניםירכיים ושוקיים מאחורזאת לעומת נדירות כאבים במערכת הקדמיתצווארחזהבטןרגלייםעומס מוגבר זה על מערכת השרירים האחורייםובעיקר על הגב התחתוןעשוי להתאזן על ידי פעילות נכונה של שרירי הבטןפעילות כזו אמורה ואף עשויה לגרום להפחתת העומסים על המערכת האחוריתולהשגת מצב קרוב יותר לאיזון בין המערכת האחורית לקדמית.
  2. לאור האמור בסעיף הקודםקיימים בעת עמידה כוחות הדוחפים את החוליות המותניות לפניםאל תוך הגוףתופעה זו עלולה להיות בעלת היבטים שליליים ביותר באם לא יפעלו כוחות מתוך הגוף שיופעלו לאזן את הדחיפה מאחוררק שרירי הבטן יכולים לתת מענה הולם.
  3. תנועתיות עמוד השדרה:
    על מנת לייצר תנועה בעמוד השדרהלכל כיוון כגון כפיפהפשיטה או פיתולהכרח להפעיל את שרירי הבטןחוסר תפקוד מלא ונכון של שרירי הבטן מאפשר חוסר תנועתיות בגבמצב כזה המתמשך לאורך זמן יוביל בהכרח לאבדן הדרגתי של טווחי תנועה וכתוצאה מכך למגבלות תפקודבעיות וכאבים.
  4. בלימת זעזועים:
    ממד האורך של עמוד השדרה הוא בעל מבנה דמוי קפיץיכול להידחס ולהיפתחאופי זה של המבנה נועד לענות על שורה של צרכיםאחד מהם – להוות חלק במערכת בלימת זעזועים.
    בדומה לבולמי זעזועים בכלי רכבחייב להיות גורם כלשהו המרסן את הידחסות "בולם הזעזועיםלחץ אוויר/גז או קפיץהגורם שבאחריותו לרסן את הידחסות הקפיץ של עמוד השדרה הוא שרירי הבטןללא תפקוד נכון וטוב שלהם יספוג השלד בכלל ועמוד השדרה בפרט זעזועים מופרזיםהשפעתם המצטברת לאורך זמן של זעזועים אלה שלילת ביותר.
  5. נשימה:
    נושא רחב זה ראוי שיזכה להתייחסות מעמיקה ויסודיתוזה יקרה בהמשךבפרק זה אומר רק שלא יתכן תהליך נשימה תקין ומלא ללא שימוש נכון בשרירי הבטןחוסר תפקוד של שרירי הבטן מאפשר נשימה הלוקה בחסרים גדולים וגורם למגבלות תנועתיות בהיבטים רבים ולבעיות רפואיות משמעותיות ביותר.
  6. צניחת איברים:
    צניחת איברים בחלל הבטן הינה תופעה נפוצה למדיי בקרב נשים וגברים כאחד.
    תפקוד נכון ומלא של שרירי רצפת האגן והבטן נועד למנוע תופעה זו.
    באם הבעיה כבר קיימתניתן להשיג שיפור מרחיק לכת על ידי תרגול נכון של מערכת שרירים זו.
  7. שמירה על גובה/אורך הגוף:
    חלקי הגוף השונים הנתונים להשפעת כוח הכבידהנוטים להישען זה על זה ולהידחס מטהמצב מתמשך שכזה גורם להגברת הלחצים במפרקיםלהתקצרות שרירים ולשחיקההמתבטאים בכאבים שונים ובאבדן גובה הדרגתי ומתמשךתופעה זו באה לידי ביטוי כבר בגילאים צעירים ממש.
    על שרירי הבטן להפעיל שני כוחות במקביל ובאותו זמן במגמה לשימור גובהו וצורתו הנאה של הגוף:
    הכוח האחד הוא כוח ההתבססותמשמע הפעלת כוח אנכי הדוחף את האדמה מטה וכתגובה לו מתרומם ונישא הגוף מעלה.
    הכוח השני הוא אותו עמוד אנרגיה המופעל על ידי שרירי רצפת האגן והבטן מעלהכוח זה יחד עם ההתבססות הם שיבטיחו שמירה על גובה תקין לאורך זמן רבהם שיבטיחו צמיחה ולא צניחה.

2 תגובות:

  1. תודה רבה על השיתוף! האם יתכן שבטן נפוחה וגזים גורמים לכך שקשה לאמץ את שרירי הבטן וכתוצאה מכך נוצר עומס בגב שמביא לכאבי גב?

    השבמחק